miércoles, 31 de diciembre de 2008

L'any nou, la vella cançó

Any nou, vida nova; qui no folla per cap d’any no folla en tot l’any…pamplines. I aquí estic jo, sol com un mussol, renegant de la festa més odiosa mai concebuda i sens dubte, de l’estafa més espectacular mai vista. Posem que sí, que realment el desembre és l’últim mes de l’any (que també podria ser març, per exemple) i que s’ha de fer una festa per celebrar l’any nou. Això justifica que TOT sigui més car del normal? Hi ha alguna explicació lògica que faci que gent que ni t’importa vingui a felicitar-te? Jo crec que no.

Ben bé què és l’any nou? Racionalment, podem considerar un nou any quan es repeteix el cicle de les estacions. Té sentit. No obstant, gràcies a les avançades tècniques tecnològiques i, sobretot, químiques, les estaciones no ens importen gaire més que per qüestions culturals com anar a esquiar, anar a la platja o sofrir una insuportable al.lèrgia.

Així doncs, l’alegria de rebre un nou any no respon a demandes econòmiques (parlant del sector primari, es clar) i/o racionals, també és una qüestió merament cultural que s’ha anat engreixant amb els anys fins a convertir-se en un motiu ineludible de falsetat i de celebració descontrolada. L’arribada de l’any nou simbolitza la celebració del triomf no aconseguit i dels propòsits incomperts que queden enrere. El nou any vol ser una injecció d’esperança i nous objectius, quan definitivament trobarem un sentit, un rumb o un destí satisfactori a la nostra vida. Jo no hi crec, ja ho dic ara. Tot seguirà igual de bé o de malament que abans i no canviarà només perquè variem l’últim número de la data; però una cosa sí que és segura: començarem aquesta nova vida amb ressaca, que ja és com agafar-se un descans abans de posar-se a fer la feina, i converteix els propòsits de canvi de vida en una broma la mar d’irònica. Per mi l’any nou de cadascú és l’aniversari, que com a mínim té un cert valor i val la pena celebar. A més, t’estalvies de fer bona cara a tot quisqui perquè la majoria no sabran que aquell dia fas anys i no et felicitaran hipòcritament.

En fi, que cadascú celebri el que cregui que ha de celebrar, aprofitant que el 31 a la nit hi ha festa assegurada, però felicitar l’any nou…no, gràcies.

lunes, 29 de diciembre de 2008

Las 10+1 películas más destacadas del 2008. Personal y transferible.

Antes que nada, debo matizar que he ignorado vilmente los metrajes que en su día ya fueron nominados a los Oscars 2008, como Juno o No es país para viejos, que también entrarían en esta personal lista. No obstante, como ya fueron cualificadas de alguna forma, ha decidido dejar espacio para otras películas no menos interesantes que hemos podido ver este año.

11. Iron Man

Sí, cine de palomitas a saco, pero sin duda Iron Man ha sido un éxito tan rotundo como inesperado, ni que fuera por el poco tirón de este superhéroe en nuestro país. De todas formas, esta película entretenida, con buen humor y, sobretodo, con un sublime Robert Downey Jr. tiene suficientes cualidades como para situarse un peldaño por encima dentro de sus posiblidades iniciales, y por eso la considero una de las películas del año.

10. Indiana Jones y el Reino de la Calavera de Cristal

No por buena, no por espectacular, sinó por esperada. Desde luego el nivel de esta cuarta entrega de Indy está muy por debajo de la saga que recordamos, pero ni el pastizal de efectos especiales ni el flojo guión empañan el entrañable (y notablemente entretenido) regreso de el gran emblema del cine de aventuras: Indiana Jones.

9. JCVD

A estas alturas no tiene precio ver como las viejas glorias se reivindican y demuestran que todavía tienen mucha guerra que dar. Stallone volvió a lo grande con los notables títulos Rocky Balboa y, sobretodo, John Rambo. Bruce Willis, para mi un gran actor, demostró que John McLane tiene cuerda para rato en La Jungla 4.0 i Jean-Claude Van Damme ha demostrado con esta película que el tío es un actor de verdad. El hecho de interpretarse a sí mismo no sabría de decir si le da o que le quita mérito, pero la verdad es que indiferente no deja. Además JCVD es una película interesante, profunda y que dura una hora y media. Vale la pena!

8. Mamma Mia!

Otra sorpresa y otro taquillazo. A pesar del musical que llevaba tiempo circulando por los teatros de medio mundo, la película del musical Abba sorprendió a todo el mundo por su gran puesta en escena y por el buen rollo que repartía por doquier. De hecho, más que de película se podría calificar de "fenómeno" (no fueron pocos los que la vieron dos e incluso tres veces al cine!). Una Meryl Streep formidable en plan diva y actores como Pierce Brosnan (James Bond!) o Stellan Skarsgard haciendo el paripé y una musica más que pegadiza son ingredientes suficientes, como mínimo, para pasarlo bien con Mamma Mia.

7. Los Cronocrímenes

He hablado de la opera prima de Nacho Vigalondo en un post anterior, y me reafirmo en que es una película realmente buena, con un guión que peca incluso de demasiada perfección y que demuestra que para hacer una buena película tan solo hace falta una buena idea (y talento, claro).

6. El Tren de las 3:10

También he hablado de ella y también me reafirmo en que me lo pasé de maravilla con la película. Christian Bale está estupendo y Russell Crowe va sobrado, y todo dentro de una historia sencilla con un constante rifi-rafe entre el bien y el mal, personados en cada uno de los personajes, y que se mezclan para dar a la película ese punto de atrevimiento que la lleva más allá de un western convencional y la hace más interesante. Y sí, por supesto que hay tiros y explosiones.

5. Buscando un beso a medianoche

Sorpresa! Se estrenó recientemente y no la he visto en ningun cine multisala, lo cual me entristece porque al no haberse hablado mucho de ella hará que pase más bien sin pena ni gloria por algunas salas independientes. Buen humor, personajes entrañables azotados por la vida, encuentros y desencuentros, fuerte carga emocional, etc. Hay de todo, es una especie de mezcla entre Clerks y Antes del amanecer, pero más del rollo reflexivo e independiente. Vale la pena.

4. Camino

La Gran Obra del cine español para este 2008. Se trata de una película que se tambalea entre la maestría y la desfachatez. La polémica que envuelve el metraje, y más tratándose de un tema delicado y una historia real, hace imposible que sea del gusto de todo el mundo; aunque nadie puede pasar por alto el extraordinario trabajo de Javier Fesser en la dirección, el poderoso reparto y, sobretodo, la fuerza de esta desgarradora historia que no deja indiferente a nadie con una pizca de moralidad.

3. Tropic Thunder

La gamberrada del año. Ben Stiller se desmelena como gran capitán de una nave en forma de película bélica. Stiller pincha y corta que da gusto, lleva las situaciones al límite y sale con un producto espectacular entre manos. Además, la historia jamás cae en los tópicos a pesar de mamar de todos los habidos y por haber en el cine de bélico y de acción. Añadiendo a Robert Downey Jr., de nuevo espectacular; a Tom Cruise bailando y unos trailers iniciales desternillantes, qué tenemos? Una gozada de película para pasarlo tremendamente bien. Y tan bien!

2. Wall-E

Supongo que no puedo añadir nada que no se haya dicho ya sobre esta enternecedora historia del robot Wall-E, seguramente uno de los personajes más entrañables jamás creados. Desde luego, se trata de una auténtica obra maestra de la animación y de una buena película que habla de la humanidad a través de unos androides protagonistas, mucho más humanos que los humanos que aparecen en la película (y que muchos de los que viven hoy en día, desde luego). Los niños lo pasarán bien y los adultos quizás aprendamos algo. Deberíamos, vaya.

1. El Caballero Oscuro

Una de las mejores películas de los últimos años e, indudablemente, la mejor de este 2008 que nos deja. La verdad es que convertir una película de superhéroes en una película casi de culto tiene su mérito, pero es lo que tiene cuando se juntan un talentoso director, un sobresaliente reparto, un buen guión y ambición y ganas de aportar algo más que entretenimiento del bueno. El Caballero Oscuro, pues, lo tiene absolutamente todo y no creo que sea necesario ser seguidor de Batman para disfrutar de esta película. Además, hay que decirlo, supongo que la muerte de Heath Ledger, gran artífice de este éxito, ha contribuido a agrandar la leyenda(?) de El Caballero Oscuro. Y como diría el amigo Schuster, "no hay que decir nada más".

domingo, 28 de diciembre de 2008

Jean-Baptiste Grenouille: el monstre incomprès


L'altre dia vaig veure que per Antena 3 emetien El Perfume, pel.lícula (bastant molt ben aconseguida, per cert) basada en la popular novel.la de Patrick Süskind. Evidentment no vaig veure la pel.lícula sencera, ja que les pauses publicitàries d'A3 indignen al més pacient dels televidents (que precisament no sóc jo), però sí que em va donar una idea per omplir una mica aquest blog. La qüestió és que tant el cine, com la literatura o la televisió estan plens de personatges realment extraordinaris i, precisament, crec que Jean-Baptiste Grenouille, protagonista de El Perfume, n'és un.

Grenouille és un nen que mai hauria d'haver nascut, fill no desitjat d'una peixetera a la França del segle XVIII. De fet, tan aviat com neix la seva mare té la intenció de deixar-lo morir envoltat de tripes de peix, però el sentit de supervivència del nen fa que es posi a plorar com boig fins que el treuen d'allà (i matin a sa mare). La novel.la comença així, i aquest principi és molt significatiu perquè la resta de la vida de Jean-Baptiste Grenouille no distarà gaire d'aquests primers minuts d'existència. I és que Grenouille, és un individu especial. Té un do extraordinari que li permet veure la realitat a través de l'olfacte, i per tant, crear-se una realitat pròpia molt diferent del que la resta de mortals podem percebre amb la vista i descriure amb les paraules, un món molt més gran i complex. Però per contradictori que sembli donat el seu sentit de l'olfacte, Grenouille no transmet cap tipus d'olor i per tant, per ell mateix és com si no existís.

A mesura que creix i va aprenent els misteris de l'olor, l'essència de les coses que l'envolten, es transforma en un ésser obscur que deixa un rastre de mort per allà on passa. Ja que ell no es pot percebre s'obsessiona per trobar un perfum extraordinari i coronar-se com a una espècie de deïtat sobre la terra. Aquesta objectiu tan definit li dóna forces per no morir per culpa d'epidèmies o accidents i el transforma en un fantasma que con coneix res més enllà de les fragàncies i, sobretot, no distingeix entre el bé i el mal. Vol la bellesa i vol posseïr-la a qualsevol preu, ja que per ell la fi sí que justifica els mitjans. Encara que els mitjans siguin assassinar una dotzena de noies.

En resum, Jean-Baptiste Grenouille és una mena de monstre amb aspecte humà, encara que no té res a veure amb els humans que l'envolten. La seva percepció de l'entorn li impedeix convertir-se en un individu més d'entre tants, i arriba a ser un personatge únic en un món que ell mateix ha dibuixat i on no hi ha cabuda per ningú més. Per tant, personalment crec que hom no pot jutjar si és un personatge bo o dolent perquè Grenouille no coneix cap d'aquests matissos. De fet, aquesta capa tenebrosa i incomprensible que envolta el personatge és el que el converteix en un ésser absolutament fascinant i que val la pena conèixer.

lunes, 22 de diciembre de 2008

El Dia de la Salut, per ous

Hola amics a qui no us ha tocat la loteria o que com a màxim recupereu els diners d'algún número. Avui hauria de ser un dia feliç, i en certa manera ho és, però no tot el que podria ser-ho perquè la sensació de passar en a penes uns segons de patir per poder comprar el pa a estar podrit de calers i saber que pots tenir el teu propi camp de blat hauria d'estar a l'abast de tothom. I ho està, què cony, ho està, el problema és que l'amiga fortuna no ens somriu a tots de la mateixa manera i mentre uns celebren que estan podrits de calés, la resta ens conformem mirant la cantrella de la loto-canalla pel telenotícies mentre canten un número que hom no té. Sí, tinc enveja.

Així doncs, per paliar aquesta enveja que em fan els que a partir d'avui es liaran els porros amb bitllets de 10 euros (mínim) proclamo, reclamo o demano que a Espanya, única i indissoluble; es declari el dia d'avui (i per consegüent cada dia que es faci el sorteig de Nadal) com el Dia de la Salut, perquè pobres amics, penseu que el més important en aquesta vida no és estar cobert de pasta, sinó gaudir de bona salut, tant un mateix com la gent que estimem.

Paraula de pobre.


PD: Ja us dic jo que al bon home aquest a qui l'hi ha tocat la grossa (llam d'ironia) no acaba les festes sense sofrir, com a mínim, un infart. Feliç Dia de la Salut a la resta.

martes, 16 de diciembre de 2008

I no és bonic?


De tant en tant la vida et sorprèn amb un detall sublim, i ara que s'acosta Nadal, època de regals, em sento molt content d'haver-me trobat amb aquest present que res ha d'envejar a l'or, l'encens i la mirra.

Així doncs, tots els que hem tingut una infància agradable hem disfrutat (o haurieu pogut disfrutar) de la que segurament és la millor sère d'animació de la història: Bola de Drac. Anys després del final de Bola de Drac GT, Akira Toriyama ens obsequia a tots amb un nou capítol de Bola de Drac Z.

El capítol en qüestió reprèn la història dos anys després de la batalla final contra el Monstre Boo, amb l'arribada d'uns curiosos enemics nous a la Terra. La veritat és que com a capítol no és de caire intrascendent, però té aquell encant que tenien capítols intermitjos (com el de Goku i Cor Petit treient-se el carnet de conduir) i que dibuixen un fàcil somriure als seguidors de la sèrie. De fet, aquest capítol és un autohomenatge per la sèrie, només cal veure la quantitat d'elements antics que desperten la nostalgia de l'espectador.

La veritat és que és d'agrair l'arribada d'aquest capítol, realment divertit i sumament distant de la futura estrena de la pel.lícula en carn i ossos encertadament titulada Dragonball Evolution. Almenys han tingut la decència de no posar un "Z" a la cua i queda clar que mínimament es desmarca de la sèrie. O almenys així em consolo jo.

En fi, sobren les paraules. Moltes gràcies i a disfrutar!

"Goku y sus amigos regresan": part 1, part 2, part 3 i part 4

lunes, 15 de diciembre de 2008

Un par de pinceladas de cine español

El verano realmente es una época jodida para el cine, por mucho Caballero Oscuro o Wall-E que aparezcan de vez en cuando, la cartelera se llena de títulos intrascendentes e incluso insultantes para cualquier espectador que pida algo más que entretenimiento barato. Y barato es un decir, porque la entrada es un rato cara.

Por culpa de esta plaga de bombazos hollywoodienses algunos títulos quedan fuera de las multisalas, películas ciertamente interesantes, que aunque no sean maravillas, son mucho más que los tentenpiés en forma de metraje que nos sirven. Así pues, quiero aprovechar este post para reivindicar un par de películas que se "estrenaron" el pasado verano y que llevan el sello de dos directores españoles que debutaban con sus respectivas operas primas: Los Cronocrímenes, de Nacho Vigalondo, y el Rey de la Montaña, de Gonzalo López-Gallego.

El Rey de la Montaña es una película un tanto incalificable, una especie de thriller y terror psicológico, con una elevada dosis de crítica social. Desde luego no es un peliculón, pero si que es un film muy interesante por varios motivos. El primero es el tono la película y la forma que va cogiendo la historia, que surge de un encuentro fortuito en una gasolinera y termina en una desconcertante persecución por los bosques de quién sabe dónde. Es novedosa también la manera como se ha rodado la película, con un abanico muy amplio de planos y con una cámera inquieta que acentúan la tensión en todo momento. Leonardo Sbaraglia y Maria Valverde realizan un excelente trabajo en la interpretación y la película goza de un magnífico ritmo de narración, aunque el clímax es muy flojo y el desenlace llega demasiado pronto, hecho que convierte una buena película en una crítica social exagerada y incluso molesta. De todos modos, sin ser una maravilla, es un film de una excelente calidad.

Siguiendo con la otra recomendación, creo que Los Cronocrímenes es verdadera pata negra para el aficionado al buen cine y una más que notable targeta de presentación de Nacho Vigalondo como director. Además de un vocablo sacado de la manga, los Cronocrímenes es una sencilla y sorprendente película de ciencia-ficción. Hay viajes en el tiempo y hay asesinatos, y sin efectos especiales i con sólo 4 personajes y pocos escenarios se va hilando una historia perfecta en su totalidad, como si de una tela de araña se tratara. Vigalondo no recurre nunca al giro inesperado ni a la sorpresa, y la película aparentemente resulta previsible. Digo aparentemente porque aunque puedes esperarte cómo avanzará la historia, no te imaginas lo que sucederá 5 escenas más adelante; así que más que previsible diría que implica a cualquier espectador que se entregue con atención a la historia que está viendo. Al final incluso es molesto que todo quede tan perfectamente cerrado y ligado, pero es discutible hasta que punto esto es un defecto (no son pocas las películas de este estilo que se meten en jardines de los que se sale de forma torpe).

En fin, que el cine español no está tan mal al fin y al cabo, y es bueno saber que hay directores buenos más allá de Almodóvar (que recuerdo, a mi no me gusta) o Amenábar. Así que ya sabeis, fervientes lectores, id al cinetube o al videoclub y apostad a lo seguro con cualquiera de estas dos películas. Los chicos como mínimo estareis contentos, porque aparecen un par de auténticas bellezas que valen una hora y media delante una pantalla, tanto Maria Valverde como Bárbara Goenaga. Que aproveche!

Ah, por cierto, si quereis un tastillo del talento de Nacho Vigalondo, podeis su corto, 7:35 de la mañana que en 2004 fue nominado a los Oscars. Ahí es nada.